Search This Blog

Wednesday, December 21, 2011

SAPP is for all races

Haji Amdee Sidik, at the UBF 1 year Anniversary, at Dowish Restaurant

KOTA KINABALU: The struggle by The United Borneo Front on the issue of Borneonisation has always been shared by SAPP and this has been in our party declaration long even before UBF was created.

"SAPP even takes legal action against Federal and State Government which hearing is still pending at the High Court of Kota Kinabalu," said the Deputy President of SAPP Tuan Haji Amdee Sidik.

Hj Amdee was replying to a question if SAPP shared with Datuk Dr Jeffery's views, the head of UBF today on the issue of Borneonisation at the one-year Anniversary held at the Dowish Restaurant Jalan Bundusan attended by close to a thousand people.

The reappearance of USNO, led by its protem President protem President Datu Baharudin Tun Datu Mustapha adds spice to political activities very recently. According Datu BaharudinTun Mustapha who was also present at the function that his group would want to form a pack with UBF group, he hopes that the Register of Society would approve the registration of USNO soon.

The thinking behind, as one Ahmad Ali an observer (not his real name) put it that perhaps Baharuddin's group would represent the Muslim in the State, the UBF would look after the KDM and the SAPP would be the Chinese.

While another the newly revived Sabah People Front Party headed by Bahaman Anggap in which according to unverified report Datuk Lajim the Federal Deputy Minister of Industry is close to this group also talked of similar fashion, meaning SFP would be looking after the Muslim Bumiputra while the KDM and Chinese would be taken care of by their respective political parties.

Hj Amdee in his speech "SAPP struggle is for all Sabahans and the State of Sabah we're not partitioned base on race and religion. I'm not going back ward, I see the way forward is for Sabah in particular and Malaysia in general is to get out of the communal outlook. We can't afford to turn the clock back. I believe time has come that our State and country must be looked after by the able leaders not because of his race and tribes, gone is the old school," he said.

85 comments:

  1. Harap rakyat akan mengundi dengan bijak, jangan undi tanpa pertimbangan yang mendalam.

    ReplyDelete
  2. Samada SAPP mampu mendapat sokongan daripada rakyat, kita tunggu dan lihat bila PRU-13.

    ReplyDelete
  3. Yup! SAPP adalah party alternatif yg menggantikan BN UMNO di Sabah.

    BN/UMNO=PATI

    ReplyDelete
  4. SAPP adalah parti Sabah untuk semua lapisan rakyat Sabah bukan macam yang lain terutama parti malaya hanya memperalatkan bangsa dan ugama untuk memecah-belahkan rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  5. Everyday so often now hear some promote 'Rakyat 1Malaysia'.
    Bangun 1Malaysia tidur 1Malaysia...and BR1M,KR1M,Laptop 1M.
    Juga Tabungbanjir 1Malaysia,TV Satelit 1Malaysia!
    Kamudian kalo pigi bawah mungkin pon Flag 1Malaysia nanti.

    Apa kata 1SAPP untuk semua di Sabah tanpa bangsa dan ugama ba.

    Bagaimaina Tn Haji berpendapat tu Sultan Sulu ponya bisnes pada zaman Abad 21 ni juga dari segi undang diRaja untuk Negara?

    ReplyDelete
  6. Terlupa mungkin satu hari juga TabungBayi1Malaysia (TB1M) supaya dapat penyokong bayi sampai tahun 2030 selama-lama...!

    Macam-macam cabaran kalo tiba PRU kan?

    ReplyDelete
  7. walau bagaimna pun terserah la pada rakyat mahu undi parti mana nanti.

    ReplyDelete
  8. UBF considered itself as a civil rights body that would collaborate with any political party, organisation and individual that shared the same goals of protecting and safeguarding the interests and rights of the people of Sabah and Sarawak.

    ReplyDelete
  9. i don't care what kind of party or organisation. as long as they're sincere to fight for Sabahan rights, its ok for me.

    ReplyDelete
  10. can we trust SAPP? semua parti pun boleh cakap parti untuk semua kaum.

    ReplyDelete
  11. walaupun SAPP ni dikatakn parti untuk semua, namun masih ramai lagi yang ragu2 dgn perjuangan SAPP.

    ReplyDelete
  12. dan dilihat sokongn rakyat Sabh terhdap SAPP blum lagi kuat, pilihanraya Batu Sapi dah membuktikannya.

    ReplyDelete
  13. SAPP FOR ALL Malaysian including the west malaysian ?

    ReplyDelete
  14. Mix EastWest GenerationDecember 21, 2011 at 4:23 PM

    Anon Dec 21 2:17 PM said:
    "SAPP FOR ALL Malaysian including the west malaysian?"
    Jawapannya:"kanapa orang Sabah perlukan 'Sabah ID seperti dicadangkan oleh SAPP dan YTL kalo ambil alih karajaan?Pikrilah ko pandai2...orang dari Malaya!!!"

    ReplyDelete
  15. To issue Sabah IC in order to filter all the aliens and unwanted citizen with MYKAD given by party malaya UMNO.

    Sabah IC also in order to protect the local genuine Sabah from the Sabah state government welfare but not aliens.

    This has clearly stated in the Malaysia Agreement when Malaysia was formed.

    ReplyDelete
  16. West Malaysian can come to Sabah anytime and Sabah government will not restrict them.

    ReplyDelete
  17. SAPP is for all races!!!

    Your question about, does it including west malaysian? I want to ask you when did West Malaysia became a RACE?

    ReplyDelete
  18. SAPP only exist in Sabah. so,i think it is not including west Malaysian.

    ReplyDelete
  19. Ada sedikit rakyat sudah termakan 'ubat khayal' SAPP.Bila mahu sedar bahawa SAPP ini adalah parti semut yang Presiden nya boleh di tumpas di Batu Sapi oleh seorang suri rumah.

    Sekarang ini mereka cuba jadi 'super active' pula.Rakyat mahu tahu kenapa? Menebus maruah dan kekalahan YTL di Batu Sapi.Tetapi tetap malang kerana rakyat yang waras tidak akan menyokong SAPP oleh sebab pemimpin nya semua tidak ada kaliber dan kebolehan untuk mentadbir Sabah.Cakap kantor boleh lah.

    ReplyDelete
  20. Ada sedikit rakyat sudah termakan 'ubat khayal' SAPP.Bila mahu sedar bahawa SAPP ini adalah parti semut yang Presiden nya boleh di tumpas di Batu Sapi oleh seorang suri rumah.

    Sekarang ini mereka cuba jadi 'super active' pula.Rakyat mahu tahu kenapa? Menebus maruah dan kekalahan YTL di Batu Sapi.Tetapi tetap malang kerana rakyat yang waras tidak akan menyokong SAPP oleh sebab pemimpin nya semua tidak ada kaliber dan kebolehan untuk mentadbir Sabah.Cakap kantor boleh lah.

    ReplyDelete
  21. Anak Petagas kau cakap itu BETUL.Orang orang UMNO BN saya yang pandai dan berkelibar dalam mentadbir Sabah.UMNO BN cukup pandai sampai Satu Malaysiapun mahu muflis di orang hentap.Tanya Datuk Seri Idris Jala (Menteri Persekutuan).

    Anak Petagas,kau ini sakit jiwa.Bagus masuk BUKIT PADANG.


    GONZALES

    ReplyDelete
  22. Darwin wrote:
    "SAPP only exist in Sabah. so,i think it is not including west Malaysian."

    It's true and those west malaysian who are voting in Sabah or as member of SAPP to pull out from the party!

    Non-bumi you better join MCA or Gerakan or UMNO Sabah for bumi.

    BN will surely send good candidates to take on DUN in Kota Kinabalu Likas and Luyang.

    Malaysia Boleh!Hidup BN!

    ReplyDelete
  23. Politik, politik... Kenapalah ada saja isu yang timbul...

    ReplyDelete
  24. Janganlah banyak cakap. Tengok apa daj jadi dengan p/raya di BS??

    ReplyDelete
  25. Semua pun mahu tunjuk hebat. hehhee, biasalah politik.

    ReplyDelete
  26. Tapi tak mengapa, yang penting rakyat bijak menilai dan tahu apa yang harus dilakukan.

    ReplyDelete
  27. Selebihnya kita nantikan saja keputusan PRU13.

    ReplyDelete
  28. I am sure that SAPP has truly shown its sincerity in wanting a better Sabah for Sabahans. We are at stake of being marginalized becos of BN-Umno's increasing 'Ketuanan melayu' spreading to Sabah... of course with the help of the New malaysians or New Melayus(illegal immigrants with Mykads). Is this what u want for Sabah?

    Your chance is through the ballot box and that is to vote any party that is not controlled by the Malayans and that fights for our local rights...

    ReplyDelete
  29. Gerakan pun multi-racial juga seperti SAPP tapi sebenarnya parti cina.Orang Islam dalam SAPP tu buat apa? Kena kasi gelaran cantik dan tinggi dalam parti tapi tugas sebenar ialah jadi orang suruhan saja.

    Budak suruhan Grade 1 SAPP ialah Amde Sidik dan Dullie.

    ReplyDelete
  30. AnakPetagas =PATI
    Ketua pencuri dan bom ikan.
    Sanggupkutuk rakyat Sabah tapi jilat pantat si AKJAN.

    Yalah tu! Kau sama Akjan Buat Projek IC suku sakat kau di sabahkan?

    Kau punya ICpun palsu dibuat oleh AKJANTUTUT !

    Anak Petagas Body Guard si Yahya Hussin perompak+Lanun!

    AnakPetagas ofis boy BN/UMNO!

    ReplyDelete
  31. Persoalan akan terjawab pada PRU13 nanti. Usah timbulkan banyak spekulasi.

    ReplyDelete
  32. Wah! Anak Petagas bilang cakap kantor ya!
    Nahkan sudah terjerat! Bahasa Indon lagi!

    Anak Petagas= PATI

    SAPP kalah di Batu Sapi sebab di sana memang penuh dengan PATI bugis n Pilak. Lagipun waktu itu SAPP dan PKR turut bertanding.

    Sayajugadifahamkan malamitu , kertas undi dipangkah oleh anak2 buah calon BN pada waktu itu dengan bayaran yg lumayan.

    Saya dengar Anak Petagaspun terlibat juga dalam bab2 memangkah kertas undikosong ini di tempat dia.
    Dimana itu Anak Petagas? Berapa kamu kena bayar?

    Ingat, jangan kau bangga dengan kerajaan BN/UMNO di Sabah,kerana ia adalah undi PATI, bukan orang Asal Sabah.


    Anak Petagas=Penyangak!

    ReplyDelete
  33. Anak Petagas =RACIST! macam PERKASA/PEKIDA!

    ReplyDelete
  34. kesiannya engkau anak petagas kena tampar macam ping-pong! :)

    ReplyDelete
  35. pemimpin umno & bn sudah banyak membuat keuntungan untuk kepentingan diri sendiri dan bukanlah utk membela nasib rakyat tetapi ingin mengisi poket sendiri sj. cth terdekat musa aman kaya tapi rakyat menderita.. pikir2kn lah sblm mengundi..

    ReplyDelete
  36. mesti la kena cakap 'for all races'.. kalau tidak cakap begitu mana ada peluang sapp rampas kerajaan..

    ReplyDelete
  37. terserah kepada rakyat Sabah untuk menilai

    ReplyDelete
  38. biarlah rakyat yang menentukan nasib sesebuah parti di PRU-13 nanti

    ReplyDelete
  39. menang atau tidak, kita tunggu dan lihat keputusan PRU nanti

    ReplyDelete
  40. jadi, kita sebagai pengundi harus gunakan hak kita dengan bijak

    ReplyDelete
  41. samada hendak mengundi pembangkang atau kerajaan semuanya di tangan anda sebagai pengundi!

    ReplyDelete
  42. It is for all races but seem more to one race only.

    ReplyDelete
  43. Untuk tidak mengelirukan orang lain, saya rasa SAPP harus bijak mengambil langkah.

    ReplyDelete
  44. Never stir up racial things.

    ReplyDelete
  45. Maka jangan sesekali membangkitkan isu yang sensitif.

    ReplyDelete
  46. Do you think ALL the other races will join SAPP ?
    You must be dreaming!! it is only in theory. Agreed?

    ReplyDelete
  47. SAPP is Sabah based party...UMNO, MCA, Gerakan are all Malaya based parties. The people of Sabah should vote for SAPP and kick out all Malaya based parties from Sabah.

    ReplyDelete
  48. the time has changed...this is a new era of malaysia politics..

    ReplyDelete
  49. SAPP is for all races? is it?

    ReplyDelete
  50. i still think that YTL is now a liability to SAPP..

    ReplyDelete
  51. sejauh mana sokongan rakyat sabah kepada SAPP? itu yang harus dijawab bukannya mengatakan SAPP adalah parti untuk semua..

    ReplyDelete
  52. ada SAPP pikir2 kah masuk pakatan borneo bersatu?

    ReplyDelete
  53. terserah kepada setiap rakyt untuk membuat pilihan mereka sendiri.

    ReplyDelete
  54. semua parti kini giat berusaha untuk mendapat sokongan. rakyat pandai-pandailah menilai.

    ReplyDelete
  55. whatever you do sapp,may it be for the sake of helping the sabahans and not just trying to get the people votes.

    ReplyDelete
  56. Everyone must vote wisely

    ReplyDelete
  57. If sabah people are still not united like what it is now. Things will not improve but get worse. Economy will get worse, PTI increase, land grabs continues, corruption ......think about it.

    ReplyDelete
  58. Mr Tambunan,
    Kamu jaga2 kama! Check itu daftar undi . Saya dengar2 ada pegawai dari Tambunan yang bertugas di JPN memberitahu bahawa sekarang ada arahan dari atasan untuk mencari seberapa ramai PTI Bugis untuk didaftar jadi pengundi.
    Jadi kamu mesti check daftar undi di Tambunan.

    Nanti, tiada pasal2 daftar undi Tambunan full of itu PATI yg diberi status warganegara. Di Tambunan senang lagi mahu kesan PTI dlm daftar undi. PTI ini diberi tarap kewarganegaraan dgn bangsa, bumiputera lain2 atau bumiputera!

    Sebarkan maklumat ini pada belia2 dan tokoh2 yg prihatin .Kamu ambil masa check itu daftar undi. Lepastu kamu buat bantahan jika terdapat kelainan atau pertambahan mendadak pengundi!

    Di Keningau sudah rosak, susah sudah mahu atasi kerana YBnya sendiri yg terlibat secara aktif pada tahun 1991-94 (YB yg jadi timbalan si Pairin sekarang itu).

    Undilah Barisan pembangkang! SAPP!

    ReplyDelete
  59. Black, black! Kau ni siapa! Kalau kau keturunan PATI atau ahli keluarga yb2 BN , kau jangan merepek!

    Bagus kau pigi sambung sekolah!
    Atau berambus kau ke pelipin ikut si Akjan sama Anak Petagas!

    Shit!

    ReplyDelete
  60. Anak Petagas tersesat ke Sabah!

    Kenapa? Di negeri kamu tiada cukup makankah?
    Nah! Jadi kalau sudah senang di negeri orang jangan jadi besar kepala.

    Bagus kau pigi terjun sana gaung di Gunung Emas!
    Jangan kau hina pula Bro Amdee. Dia orang Asal Sabah. Kau PATI!

    Kau tiada hak bercakap tentang Sabah!

    ReplyDelete
  61. BN/UMNO telah memerintah Sabah dan Malaysia untuk 53 tahun. Di sepanjang tempoh itu banyak pengalaman pahit yg Sabah lalui!

    Yang paling teruk ialah pengubahan terhadap demografi kependudukan Sabah.
    1. Dulu, majoriti penduduk Sabah ialah, KDM, Bajau samah, Berunei, Bisaya, Sungai, Murut.

    2. Sekarang majoriti Bumiputera lain2, bugis, Suluk, melayu

    3. Peristiwa Projek IC Mahathir

    4. Rampasan Tanah ncr

    5. Penempatan Felda Sahabat, Umas2 ditempati PTI

    6. Nelayan ekspress Bugis Bone di Sandakan oleh UMNO -dilakukan oleh YB2 asal PTI seperti keluarga Titingan, Ghafur Salleh, Bung Mokhtar,

    7. PTI menguasai politik Sabah. (Contoh, Azman Hj. Ruslan orang Dusun Ketua pemuda umno di ganti dgn orang asal PTI)

    8. Terumbu karang telah dibom sesuka hati oleh PTI seluruh Sabah.

    9. Pulau2 di Sabah dihuni secara percuma dan mudah oleh PTI.

    10. PTI membina rumah2 setinggan sesuka hati dan mengotorkan kawasan perairan

    11.Sabah jadi pusat penempatan PTI kononnya pelarian perang.
    12. PTI Bugis atau Pelipin mendominasi semua bidang kehidupan di Sabah.
    13. Orang Asal Sabah menjadi pelarian di negeri sendiri kerana mereka sudah dirampas hak2 istimiwa mereka. PTI lebih istimewa. Contoh , Si Akjan, Osman Jamal,dan pegawai2 di JPN,SPR,Imigresen, PDRM, Pensyarah, guru2 besar n Pengetua, PPD, Peg. Daerah, biasiswa, peluang kerja juga diberikan dgn mudah kepada PTI.

    Kesimpulannya,
    Apapun party asalkan bukan BN/UMNO adalah party alternatif untuk sedikit sebanyak memperbaiki keadaan di Sabah kerana para pemimpin BN/UMNO sekarang bukan lagi pemimpin untuk rakyat, mereka adalah pencuri dan perompak dan telahj menjual negeri sendiri kepada PATI.

    ReplyDelete
  62. SAPP is the BEST choice for Sabah!

    Say NO to BN and all the party import from Malaya.

    YTL is a leader with vision and a far-sighted leader.

    ReplyDelete
  63. Kan bagus kalau perjuangan untuk semua.

    ReplyDelete
  64. Hairan sekali ada orang kata saya hina Amdee walhal saya telah beri kepujian kepada beliau sebagai Orang Suruhan Gred 1 SAPP.Bukan senang dapat gred seperti itu.

    Banyak orang 'hilang angin' terhadap saya kerana kritikan saya terhadap mereka yang tidak bertanggungjawab atas penulisan mereka dalam laman web ini.Mereka ini hanya ingin merobohkan perpaduan sesama insan dengan manipulasikan fakta-fakta untuk mendapat manfaat politik dan seterusnya sokongan rakyat.Dukacta saya maklumkan bahawa majoriti rakyat Sabah tidak bersama mereka tapi maseh teguh di belakang BN/UMNO dan kepimpinan Datuk Musa Aman.Bak pepatah,'Jauh panggang dari api' jadi mereka ini boleh berkhayal dan bermimpi siang dan malam untuk menjatuhkan BN/UMNO.

    Siapa YTL,Amdee dan JK? Mereka ini hanyalah pemimpin yang sudah basi,'rotten to the core' dan tidak di perlukan rakyat yang inginkan kedamaian hidup sesama kita.Nama-nama ini sudah di senarai hitam oleh rakyat kecuali segelintir sahabat dan keluarga dekat yang maseh teguh di belakang mereka.Mereka yang memahami politik sebenar tidak menyokong mereka.Mereka ini hanyalah '3rd class politikus.'

    ReplyDelete
  65. Semoga SAPP membuktikan bahawa mereka bercorak berbilang kaum dan bangsa.

    ReplyDelete
  66. We urge other parties will do the same so that the people of "Malaysian" enjoy benefit equally.

    ReplyDelete
  67. The people still trust YTL? Hope SAPP work their word.

    ReplyDelete
  68. A lot of sabahans are sceptical, suspicious, selfish, not only divided. That makes it difficult for Sabah based party to work ...hard luck.

    ReplyDelete
  69. Masa akan membuktikannya. Jika SAPP berikhlas untuk rakyat, pasti mendapat sokongan juga.

    ReplyDelete
  70. Saya yakin ramai rakyat Sabah kini sudah sedar namun masalahnya, PATI sudah terlalu ramai untuk dikalahkan kerana mereka direkrut untuk mengundi BNUMNO.

    Para pemimpin BN Sabah juga adalah terdiri drp mereka yg tamak dan tidak mempunyai semangat keberanian dan patriotik yg tinggi sehingga sanggup membohongi rakyat asal Sabah yg di ulu2 seperti Tambunan, Tenom, Nabawan, Sook, dll.

    Demi kepentingan peribadi mereka sanggup tutup mata dan telinga melihat keadaan2 yg teruk di sekeliling mereka.

    Jadi undilah wahai rakyat Sabah apa saja party yg ASALKAN BUKAN BNUMNO!

    ReplyDelete
  71. Harus juga membuktikannya. Semoga ini bukannya gimik menambat hati untuk mendapat lebih banyan undian.

    ReplyDelete
  72. Masing-masing menilaikannya. PRU menjelang, banyak janji manis akan dibuat.

    ReplyDelete
  73. Semoga lebih banyak boleh SAPP memperjuangkan untuk rakyat di Sabah.

    ReplyDelete
  74. Perjuangan harus mengutamakan rakyat di Sabah. Masalah yang rakyat hadapi harus didengar dan diselesaikan.

    ReplyDelete
  75. Hak & kepentingan semua bangsa dan agama harus diseimbangkan.

    ReplyDelete
  76. Why making it so complicated? Not every races can be a part of SAPP...

    ReplyDelete
  77. This has to depend on all the races whether to believe this or not.

    ReplyDelete
  78. All that lies in the choice of his own people. If Sapp said them to all races but what about the people receiving the SAPP. We do not know yet. So do not be too confident.

    ReplyDelete
  79. Betul kata Wazxiran itu. Kalau pilihan rakyat bukan dengan SAPP maka seharusnya SAPP terima kenyataan tersebut.

    ReplyDelete
  80. SAPP tidak perlulah bermimpi lagi. Jika tidak berusaha bagaimana pula rakyat mahu memberikan sokongan. Kalau setakat kata-kata rasanya tidak ada gunanya juga.

    ReplyDelete
  81. SAPP ikhlas? Amdee bodohlah.

    ReplyDelete
  82. Anon di atas= RACIST

    Apa bodoh? Kaulah bodoh makan taik PATI! Atau kau yang PATI?

    Go to hell!

    ReplyDelete
  83. Anak Petagas=Racist!

    ReplyDelete
  84. SAPP is sincere...no doubt about it by me. The cards are all yours ...the people of Sabah to think hard and vote.

    ReplyDelete
  85. Lain yang ditulis dalam artikel ini, lain pula isu yang bertikam lidah sini.

    Senang cerita: Kita tunggu adan lihat jak time PRU-13.

    -END-

    ReplyDelete